На допомогу вчителю – предметнику
/інформація на психолого -педагогічний консиліум/
Пам’ятка про особливості психофізичного розвитку
п’ятикласників та роботи з ними
1. Основна діяльність – спілкування.
Небажані наслідки
:- конфлікти з однокласниками
- порушення дисципліни
- шкідливі звички
Поради: допомогти кожному п’ятикласнику зайняти певне місце в структурі класного колективу.
2. Мотиваційна криза – нерозуміння подальшої мети навчання.
Наслідок: зниження навчальної активності ( небажання вчитися, сидіти на уроках, слухати вчителя).
Поради:
- не виснажувати домашніми завданнями
- мінімум домашніх завдань на вихідні- перший місяць - не писати зауваження в щоденник
- оцінювання на користь дитини, а не заниження оцінок
- більшість урочного матеріалу - повторення
- формувати культ знань, а не культ оцінки
- створювати ситуацію успіху кожному учневі на уроці
- використовувати цікавий додатковий матеріал на уроці
3. Криза самооцінки – різке часте зниження самооцінки у 5 класі.
Поради:
- загальна позитивна оцінка особистості у 5 кл дуже важлива.
- акцент на сильних сторонах дитини, позитивних рисах характеру
- підтримка емоційна у будь-яких ситуаціях
- сором’язливих. невпевнених, вразливих не обговорювати перед іншими учнями класу
4. Особливості психічних процесів
- збудження переважає над гальмуванням
Наслідок цього:
- метушливість,
- обсяг роботи зменшується,
- сонливість, сильна збудливість,
- погіршення процесів уваги( у зв’язку з гормональною перебудовою)
- формується висока саморегуляція(дозрівають структури мозку, які відповідають за волю і самоконтроль),
- інші процеси психіки в нормі - пам'ять, мислення
Поради: фізичні паузи-вправи на розвиток уваги та зосередженості
5. Властивості індивідуальних особливостей п’ятикласників
- вразливість
- часта зміна настрою як наслідок роботи щитовидної залози у цей період,
- тривожність яка безпосередньо впливає на нервову систему
- образливість
- дратівливість
6. Статева відмінність
Дівчатка більш тривожні , ніж хлопчики, але більш пристосовані до школи та легше адаптуються.
7. Яскоаво- виражене емоційне ставлення до навчального предмету
Важливо :
- уроки мають викликати сильні емоційні переживання, не скучні, цікаві.У майбутньому це буде запорукою підвищеного інтересу до предмету,
- використовувати доречний гумор під час навчання,
- не забувати про посмішку до учнів.
8. Погана поведінка у 5 класі:
І аспект .В основі такої поведінки молодших підлітків лежать статево-рольові стосунки «як поводитись?» між хлопчиками і дівчатками. Хлопчики таким чином привертають увагу дівчаток.
ІІ аспект. Боротьба за самостійність. Дорослі намагаються керувати дитиною. З’являється впертість, вередливість.
Типові помилки вчителів: категоричні зауваження – мерщій!, геть!, неправильно!, щоденник на парту, я не буду знову повторювати та інші.
ІІІ аспект. Привернення уваги – бешкетують, сперечаються. Такій дитині показати. що її люблять. але не коли вона привертає увагу.
9..Емансипація
- прагнення звільнитися від опіки дорослих., починає проявлятися у 5 класі.
Як наслідок:
- прагнення до незалежності - радьтеся з дітьми!
- впертість - просіть вибачення, коли це необхідно!
- критичність - просіть дітей про допомогу
- самостійність вибору - дайте можливість проявити самостійність у корисній сфері
Практичний психолог Сандуляк О.Г. вересень 2021р.
Коментарi