День безпечного Інтернету 2019

Інструктивно-методичні матеріали щодо проведення в закладах загальної середньої освіти Дня безпечного Інтернету

День безпечного Інтернету 2019: ключові повідомлення

5 лютого 2019 року у світі відзначається День безпечного Інтернету (Safer Internet Day) під гаслом «Разом для найкращого Інтернету».

День безпечного Інтернету(SID/ДБІ)запровадили мережіInsafe таINHOPEзапідтримки Європейської комісії[i]для просування безпечного тапозитивного використання цифрових технологій, особливо, дітьми ймолоддю.

День безпечного Інтернету відзначають щороку в другий день другого тижня другого місяця. Мільйони людей об’єднуються, щоб надихнутися для позитивних змін онлайн, підвищити освіченість зпитань безпеки онлайн та взяти участь у заходах, що проходять у всьому світі.День безпечного Інтернету націлений на створеннябезпечноготанайкращогоІнтернету, де кожний та кожна можуть використовувати технології відповідально, у дусі поваги, критично та творчо.

День безпечного Інтернету має на меті долучити до співпраці дітей імолодь, батьків івихователів, освітян, педагогів і соціальних працівників, представників індустрії та політиків, надихаючи їхвідігравати свою роль у створенні найкращого Інтернету.

Тема Дня безпечного Інтернету«Разом для найкращого Інтернету»надихає всіх приєднуватися до руху та використовувати найкращий потенціал Інтернету для об’єднання людей. Є багато шляхів зробити це:

· Діти й молодьможуть допомогти покращити Інтернет, поводячись вонлайні позитивно та ввічливо, захищаючи онлайнову репутацію яквласну, так і інших, використовуючи позитивні можливості створення, залучення та поширення контенту онлайн.

· Батьки й вихователі відіграють важливу роль у натхненні тапідтримці дітей і молоді використовувати технологіївідповідально, у дусі поваги, критично та творчо шляхом забезпечення відкритого діалогу з дітьми, навчання їх використовувати безпечні й позитивні технології, а також подаючи приклад поведінки.

· Педагоги, освітяни та соціальні працівникиможуть допомогти покращити Інтернет через формування в учнів та учениць навичок цифрової грамотності шляхом розвитку критичного мислення, що дозволить їм гарно орієнтуватися в онлайновому світі. Вони можуть демонструвати власні приклади онлайнової поведінки учням істудентам, а також надихати їх створювати власний контент і робити позитивні вибори онлайн.

· Індустріяможе допомогти покращити Інтернет через створення тапросування позитивного контенту й безпечних сервісів онлайн; надання змоги користувачам реагувати на будь-які складнощі, забезпечуючи чіткі й безпечні поради, упроваджуючи легкі вкористуванні й безпечні інструменти та надаючи швидкий доступ допідтримки в разі виникнення проблем.

· Владні структури й політикимають забезпечити середовище такультуру, у яких усе зазначене може функціонувати й розвиватися, наприклад, можливості для дітей навчатися онлайнової безпеки мають бути закріплені в навчальних програмах; надати батькам івихователям належний доступ до інформації та джерел підтримки; заохочувати провайдерів до регуляції їхніх послуг і контенту; просувати відповідне законодавство; забезпечувати благополуччя дітей і молоді шляхом створення ефективних стратегій захисту дитинства вонлайновому світі.

· Кожний і кожнавідповідальні за створення позитивного різноманіття онлайн. Ми всі можемо просувати позитив, коректно спілкуючись онлайн та демонструючи повагу до інших, шукаючи позитивні можливості творити та спілкуватись. Ми всі можемо відповідати на онлайновий негатив, повідомляючи про неприйнятний або нелегальний контент.

Підготовка до Дня безпечного Інтернету

Для того, щоб долучитися до відзначення Дня безпечного Інтернету 5лютого 2019 року:

· завантажуйте логотип Дня безпечного Інтернету 2019:https://goo.gl/sTpyAV;

· завантажуйтеКлючові повідомлення до Дня безпечного Інтернету 2019:https://goo.gl/uQJZhY;

· реєструйте свою підтримку та отримуйте відкритий цифровий бейдж «Організатор_ка заходу до Дня безпечного Інтернету 2019» запосиланням:https://bit.ly/2OAHJXB;

· проводьте уроки, зустрічі, обговорення, тренінги, форуми, конференції, класні години, батьківські збори, прес-конференції, квести із безпеки онлайн;

· повідомляйте про свої події у соціальних мережах, використовуючи хештеги#SID2019,#SaferInternetDay,#ДеньБезпечногоІнтернету;

· створюйте обіцянку щодо безпечного користування Інтернетом для 2019 року та беріть участь у#saferinternetchallenge.

Навчально-методичні ресурси

Навчально-методичний посібник «Обачність. Пильність. Захист. Ввічливість. Сміливість»

Джерело:https://goo.gl/5iGjPJ

Посібник містить плани уроків призначені для учнів та учениць початкової школи та зосереджені на ключових принципах мережевого етикету й безпеки. Заняття запропоновані у п‘яти темах: обачність в Інтернеті, пильність в Інтернеті, захист в Інтернеті, доброзичливість в Інтернеті, сміливість в Інтернеті.

· Посібник Клан Кліц-Клац. Виховання дітей в цифрову еру

Джерело:https://goo.gl/Em7sYj

Посібник для батьків у доступній формі містить необхідну інформацію та поради, які будуть корисні батькам для сприяння позитивному використанню дітьми цифрових технологій.

· Посібник для підлітківtheWebWeWant (Інтернет, який ми хочемо)

Джерело:https://goo.gl/EdR4x6

Посібник створений молодими людьми для молоді, спрямований на вивчення прав та обов’язків в Інтернеті та заохочення до роздумів про поведінку в Інтернеті.

Запропоновані 18 завдань допоможуть підліткам перевірити свої навички, дізнатися більше про свої права в онлайн-світі.

· Керівництво із соціально-педагогічного супроводу формування безпечної поведінки підлітків в Інтернеті

Джерело:https://goo.gl/J1Xkg6

Посібник містить опис технології соціально-педагогічного супроводу формування безпечної поведінки підлітків в Інтернеті: теоретичні питання безпечної поведінки в Інтернеті, опис занять та 8 тренінгових вправ із розвитку базових компетенцій безпечної поведінки підлітків в Інтернеті, плани заходів для педагогів та батьків.

· Посібник з протидії мови ненависті «Закладинки»

Джерело:https://goo.gl/GZNQYf

Посібник містить 24 приклади вправ з теми протидії мові ненависті онлайн через навчання з прав людини. У вправах розкриваються теми мови ненависті онлайн, прав людини в Інтернеті, свободи вираження поглядів, приватного життя і безпеки, інтернет-грамотності, демократії та участі.

Ресурси про День безпечного Інтернету:

· Офіційний сайт Дня безпечного Інтернету (англійською мовою):saferinternetday.org

· Сторінка «День безпечного Інтернету в Україні» у Фейсбуці:https://www.facebook.com/UkraineSID

· Сторінка «День безпечного Інтернету в Україні» у Твіттері:https://twitter.com/UkraineSID

· Сайт Центру кращого Інтернету:https://betterinternetcentre.org

· Сайт Інституту модернізації змісту освіти:https://imzo.gov.ua

Проведення заходів до Дня безпечного Інтернету

Пропонуємо під час підготовки та проведення заходів з формування безпечної поведінки дітей в Інтернеті враховувати наступні принципи роботи, які можуть посилити ефективність цих заходів:

· Визнання Інтернету як значущого фактора соціалізації

Під час заходів з дітьми, вчительством, батьками враховувати те, що Інтернет є важливою та невід’ємною частиною життя сучасної дитини, простором реалізації більшості фундаментальних прав дитини. Зосередитися на можливостях, які надає Інтернет та його позитивному впливі на розвиток.

· Позитивна атмосфера

Під час заходів з дітьми, вчительством, батьками намагайтесь створювати позитивний емоційний фон спілкування та навчання, створюйте ситуації успіху.

· Сприяння обговоренню

Під час заходів з дітьми забезпечте, щоб учні та учениці мали можливість обговорювати безпосередній зв’язок теми зі своїм щоденним досвідом користуванням Інтернетом та плануванням подальших дій безпечного використання:від спілкування у соціальних мережахдо придбання товарів онлайн.

· Відкритість та чесність

Відкритість до думок, міркувань, коментарів, пропозицій учнів та учениць може сприяти подоланню цифрового розриву між дорослими та дітьми. Діти також можуть ініціювати захід із безпеки в Інтернеті для вчительства.

· Участь дітей та молоді

Учні та учениці мають бути залучені до планування заходів з безпечної поведінки в Інтернеті та мають можливість обирати ті теми, які потребують розгляду у контексті безпечного Інтернету.

· Надання інформації про механізми захисту та отримання підтримки

Учні та учениці мають бути ознайомлені з тим, як повідомити про неналежний або нелегальний контент, який вони бачать у соціальних мережах чи на тих сайтах, якими вони користуються. Учні та учениці мають отримати інформацію про організації, сайти, телефони гарячих ліній, де вони можуть отримати підтримку, якщо стали жертвою чиїхось дій в Інтернеті або потребують допомоги під час користування Інтернетом.

Безпечний Інтернет: Батьки, будьте пильні!

"
Інтернет – це така ж реалія нашого життя, як телефон або телевізор. Далеко не всі українські батьки усвідомлюють, наскільки важливу роль відіграє Інтернет в житті їхніх дітей. Їм варто прийти до розуміння, що вони несуть таку ж відповідальність за поведінку своїх дітей в інтернеті, як і на вулиці або в метро. Інакше вони можуть зіткнутися із цілком реальними результатами віртуального спілкування"

Ірина Колесник, дитячий і сімейний психолог, консультант Психологічного центру особистісного та професійного розвитку ALTERA.


Цікаві цифри (за матеріалами досліджень компанії "Київстар")
  • 78% українських дітей старше 6 років користуються інтернетом;
  • 24% батьків не знають про те, що їхні діти виходять в інтернет через мобільні телефони;
  • 9% батьків не підозрюють, що їхні діти виходять в інтернет через мобільні телефони батьків;
  • 8% батьків не знають, що їхні діти відвідують інтернет-клуби;
  • 27% дітей зізналися, що в інтернеті з ними контактували незнайомці, 30% з них пішли на контакт;
  • 28% висилали фото віртуальним знайомим;
  • 7% ділилися в інтернеті інформацією про сім'ю.
Фішинг, кардинг, грумінг, булінг, мобінг – з урахуванням одного з найнижчих у Європі рівнів проникнення інтернету в Україні ці терміни мало для кого несуть змістовне навантаження. Хоча без з'ясування їхнього змісту і мови не може бути про підключення домашнього комп'ютера до інтернету.

Фíшинг (англ. phishing ['fiʃiŋ] від fishing — рибальство) — вид шахрайства, метою якого є виманювання у довірливих або неуважних користувачів мережі персональних даних клієнтів онлайнових аукціонів, сервісів з переказування або обміну валюти, інтернет-магазинів. Шахраї використовують усілякі виверти, які найчастіше змушують користувачів самостійно розкрити конфіденційні дані – наприклад, посилаючи електронні листи із пропозиціями підтвердити реєстрацію облікового запису, що містять посилання на веб-сайт в Інтернеті, зовнішній вигляд якого повністю копіює дизайн відомих ресурсів.

Більш детально про фішинг можна ознайомитись у статті «Що таке Фішинг»

Про випадки фішингу відомих українських компаній:

Грумінг (англ. grooming) – входження в довіру до дитини з метою її схилення до якого-небудь брутального поводження, в тому числі і в сексуальному плані.

Злочинці найчастіше встановлюють контакти з підлітками в чатах або на форумах. Зазвичай вони добре обізнані із захопленнями сучасної молоді і без особливих зусиль підтримують бесіди. Вони знаходять співрозмовників, які чимось засмучені або шукають підтримки, співчувають їм, потім пропонують перейти в більш відокремлене віртуальне місце спілкування. Поступово втягують їх в обговорення інтимних питань. Потім пропонуэться зустрічі в реальному світі.

Кардинг – вид шахрайства, при якому проводиться операція з використанням банківської картки або її реквізитів, не ініційована або не підтверджена її власником.

Більш детально про кардинг можна ознайомитись у статті:«Кардинг или как воруют деньги с кредиток»

Буллінг (англ. bullying) – залякування, переслідування, знущання, глузування й інші дії – які здатні налякати, принизити й іншим чином негативно впливати на дитину.

Цей вид насильства набув широкого поширення в середовищі підлітків. Вони створюють сайти, присвячені одноліткам, які з тих чи інших причин стають «ізгоями», розміщують компрометуючі їх фотографії, надсилають анонімні образливі та загрозливі повідомлення, розпускають непристойні чутки. Іноді сцени знущання знімаються на фото – або відеокамеру і потім поширюються через Інтернет.

Буллінг – явище глобальне і масове. За словами 1200 дітей, які відповіли на запитання Інтернет-сайту KidsPoll, буллінгу піддавалися 48%, у тому числі 15% – неодноразово, а самі займалися ним 42%, причому 20% – багато разів.

Більш детально про буллинг можна ознайомитись у статті:«Что такое буллинг и как с ним бороться?»

Мобінг (від англійського mob - натовп) - психологічні утиски, переважно групові, працівника з боку роботодавця або інших працівників, що включають у себе постійні негативні висловлювання, постійну критику на адресу працівника, його соціальну ізоляцію усередині організації, виключення з його службових дій соціальних контактів, поширення про працівника свідомо неправдивої інформації тощо.

Термін ввів в психологію груп доктор Ханц Лейман, який вперше провів дослідження мобінга на робочих місцях у Швеції на початку 1980-х. Мобінг виражається в різних формах, і розвиток Інтернету породило чергову – мобінг в соціальних мережах.

За наслідками мобінг в Інтернеті нічим не відрізняється від реального життя. Особливо чутливі люди переживають цькування дуже важко, аж до суїциду. Особливо це явище небезпечно для дітей, які в силу незрілості психіки близько до серця сприймають знущання однолітків. Уже є приклади дитячих самогубств на цьому грунті.

Інтернет-мобінг навіть більш небезпечний, оскільки, якщо раніше діти, які зазнавали утисків однокласників, могли хоча б вдома уникати цих проблем, то зараз цей тиск дитина відчуває постійно. Збільшується він тим, що Інтернет робить мобінг відкритим для всього світу. Дитина отримує ярлик жертви в очах тих, хто не повинен знати про цькування (в соціології це називається «стигматизацією»).
Більш детально про мобінг можна ознайомитись у статтях: «Что такое моббинг и как с ним бороться»,
«Европейский Союз озаботился интернет-моббингом»

Поради батькам:
1. Будьте другом своїй дитині. Проявляйте зацікавленість її захопленнями і обговорюйте проблеми, що виникають. Якщо Ви зможете стати тією людиною, якому Ваша дитина довіряє, їй не доведеться шукати підтримки у віртуальних друзів.
2. Установіть комп'ютер в місці, доступному всім членам родини. Це значно полегшить контроль за його використанням.
3. Складіть правила безпечної поведінки в Інтернеті, в яких будуть перераховані вимоги, що стосуються користування Інтернетом, а також алгоритм дій дитини при зіткненні з небезпечним незнайомцем або сексуальним домаганням.
4. Напишіть ці правила на папері і прикріпіть біля комп'ютера!
5. Попросіть Вашу дитину нікому не повідомляти особисте: ім'я, вік, номер телефону, домашню адресу, номер школи. Поясніть, що не слід висилати свої фотографії людям, з якими вона познайомилась в Інтернеті.
6. Попросіть Вашу дитину відразу ж розповідати Вам про неприємні ситуації під час спілкування в Інтернеті, підкресливши, що Ви не будете сердитися, про що б вона не розповідала.
7. Переглядайте інформацію, що міститься в комп'ютері Вашої дитини. Це допоможе Вам контролювати її спілкування в мережі. Але пам'ятайте, що дитина може користуватися Інтернетом не тільки вдома, але і в школі, Інтернет-клубі, у друзів.
8. Нагадуйте дитині про те, що всі правила безпеки в Інтернеті залишаються в силі й тоді, коли вона користується комп'ютером і не вдома, наприклад в Інтернет–кафе чи у друзів.

Безпечна мережа

Тим часом «не такий страшний чорт, як його малюють» - це прислів'я як ніщо інше наочно демонструє побоювання неофітів щодо інтернету.

Глобальна Мережа, як вікно у світ і інструмент доступу практично до будь-якої інформації, може впливати на здоров'я дитини непрямим чином - наприклад, вільний доступ до інформації про наркотичні засоби для однієї дитини лише зміцнить її знання в негативному їх впливі на організм людини, а для іншої - може викликати бажання їх спробувати. Також навряд чи позитивно позначиться на здоров'ї ймовірність спілкування з сексуальними маніяками, які дуже люблять дитячі чати, або перегляд сайтів для дорослих, наприклад, порнографії.

Таких прикладів можна навести дуже багато. Тому грамотний інтернет-серфінг і знання правил роботи в Мережі безпосередньо пов'язані зі здоров'ям юних користувачів.

Знай і довіряй

Так само як батьки не дозволяють дітям гуляти одним у незнайомих місцях, так само вони не повинні дозволяти їм працювати в інтернеті без догляду. Адже на онлайнових просторах ризик зустріти неприємну особистість - не менший: чати й форуми, в яких «пасуться» педофіли, радикальні політичні групи, сатанинські культи, мережні «оргії» - все це є небезпечним для дитини. А є ще ображаючий аморальний контент. При цьому йдеться не лише про порнографію, адже існують багато сайтів, присвячених піротехніці, суїциду, наркотикам.

Не менш небезпечне й залучення в азартні ігри. Навіть прості онлайнові іграшки в неконтрольованій кількості можуть завдати дитині шкоди, щонайменше відволікаючи її від занять і спокійного відпочинку, шкодячи психічному та фізичному здоров'ю.

У залученні дитини до Глобальної Мережі також повинні бути поступовість і системний підхід.

Починаючи з 8-річного віку, коли дитина вирушає в самостійну веб-подорож, треба підготувати її до використання інтернету. Для цього:

  • поясніть дітям, що різниця між правильним і неправильним однакова: як і в Інтернеті, так і в реальному житті;

  • навчіть дітей поважати інших в інтернеті. Переконайтеся, що вони знають про те, що правила гарної поведінки діють скрізь - навіть у віртуальному світі;

  • попередьте про небезпеку зустрічей із друзями з інтернету. Поясніть, що ці люди можуть виявитися зовсім не тими, за кого себе видають;

  • скажіть дітям, що не все, що вони читають або бачать в інтернеті, - правда. Привчіть їх запитувати у вас, якщо вони не впевнені;

  • контролюйте діяльність дітей в інтернеті за допомогою відповідних програм. Вони допоможуть відфільтрувати шкідливий вміст, з'ясувати, які сайти відвідує дитина та що вона робить на них.

Інтернет може бути прекрасним місцем як для навчання, так і для відпочинку та спілкування з друзями. Але як і весь реальний світ, Мережа теж може бути небезпечна. Перш ніж дозволити дітям виходити в інтернет самостійно, слід установити низку правил, з якими повинна погодитися й ваша дитина.

Немає анонімності

Насамперед слід нагадувати дітям, щоб вони не спілкувалися в інтернеті з незнайомцями. Річ у тім, що анонімність інтернету може становити серйозну небезпеку, ваша дитина ризикує стати жертвою ошуканців і злочинців. Звісна річ, немає нічого страшного в тому, щоб відправити листівку двоюрідній сестрі або поговорити з подружкою. А от спілкування з незнайомцями варто уникати. Крім цього, навчіть дітей вживати таких заходів обережності:

  • представляючись, слід використовувати тільки ім'я або псевдонім;

  • ніколи не можна повідомляти свій номер телефону або адресу;

  • ніколи не надсилайте своїх фотографій;

  • ніколи не дозволяйте дітям зустрічатися зі знайомими по інтернету без контролю з боку дорослих.

Кiлькiсть переглядiв: 494

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.