ШКІЛЬНИЙ ЦЕНТР ПОРОЗУМІННЯ
ЛЕТКІВСЬКОГО ліцею
2022-2023н.р.

Типовий порядок створення та організації діяльності центру порозуміння
ліцею
І. Загальні положення
- Центр порозуміння закладу освіти (далі – служба) – це добровільне об’єднання медіаторів та медіаторок з числа учасників/учасниць освітнього процесу (здобувачів освіти та педагогічних працівників/працівниць), які пройшли навчання за відповідною освітньою програмою і розділяють цінності відновного підходу, а також з лідерів учнівських самоврядування.
Медіація (від лат. mediation – посередництво) – це добровільний і конфіденційний процес, у якому нейтральна третя особа (медіатор/медіаторка) допомагає сторонам знайти взаємоприй- нятний варіант вирішення ситуації, що склалася.
Медіатор/медіаторка – спеціально підготовлений/підготовлена посередник/посередниця у ви- рішенні конфліктів, який/яка однаково підтримує обидві сторони та допомагає їм знайти взаємо- прийнятне рішення.
Медіатор/медіаторка однолітків – підготовлений/підготовлена з числа учнів/уче- ниць посередник/посередниця у вирішенні конфліктів, який/яка однаково підтримує обидві сторо- ни та допомагає їм знайти взаємоприйнятне рішення.
- Зміни до Порядку вносяться координатором/координаторкою центру за пропозицією та погодженням її членів/членкинь, органів самоврядування закладу освіти та затверджуються на- казом керівника закладу освіти. Зміни не повинні суперечити принципам відновного підходу та етичним нормам діяльності центру.
- Центр здійснює свою діяльність у взаємодії з учасниками/учасницями освітнього процесу.
І. Мета та завдання діяльності центру порозуміння ліцею
- Метою діяльності центру у закладі освіти є сприяння вирішенню конфліктів мирним шля- хом, розбудові миру, протидії насильству та жорстокому поводженню з дітьми, формування по- ваги до прав і свобод людини, нетерпимості до приниження її честі та гідності, до дискримінації за будь-якими ознаками.
- Завданнями центру є:
- допомога сторонам конфлікту знайти взаємоприйнятний варіант вирішення ситуації за допомогою відновних практик;
- формування вмінь та навичок у учасників/учасниць освітнього процесу вирішувати кон- флікти ненасильницьким мирним шляхом;
- профілактика насильства та жорстокого поводження в освітньому середовищі;
- сприяння налагодженню позитивних стосунків між учасниками/учасницями освітнього процесу;
- сприяння зниженню конфліктності та правопорушень у закладі освіти;
- сприяння формуванню культури миру в учнівських колективах та закладі в цілому;
- інформування учасників/учасниць освітнього процесу про принципи та цінності відновних практик тощо.
ІІ. Принципи діяльності центру порозуміння
- Принцип добровільності, який передбачає як добровільну участь педагогів/педагогинь та здобувачів/здобувачок освіти в організації роботи центру, так і обов’язкову добровільну згоду сторін конфлікту на участь у медіації.
- Принцип конфіденційності, який передбачає обов’язок медіаторів/медіаторок не розголо- шувати отримані в ході медіації відомості. Виключення становить інформація про можливе нане- сення шкоди життю, здоров’ю та безпеці сторін.
- Принцип нейтральності, який забороняє медіаторам займати ту чи іншу сторону учасників/ учасниць конфлікту. Центр не з’ясовує питання, хто винен, а є незалежним посередником, який допомагає сторонам самостійно знайти рішення, зробити висновки.
- Принцип недискримінації за всіма ознаками усіх учасників/учасниць ценрту порозуміння та усіх хто до неї звертається.
ІІІ. Орієнтовна структура центру порозуміння закладу освіти
- До складу центру можуть входити учні-медіатори, учениці-медіаторки, педагогічні праців- ники/працівниці-медіатори/медіаторки. При формуванні складу центру бажано дотримуватися ґендерного балансу (співвідношення 50% хлопців та 50% дівчат).
- Координатором/координаторкою центру є педагогічний/педагогічна працівник/працівниця, який/яка пройшов/пройшла спеціальне навчання і на якого/яку покладено функції координатора/ координаторки наказом керівника закладу освіти.
- Орієнтовні функції координатора/координаторки:
- організація та координація діяльності центру;
- навчання здобувачів освіти щодо оволодіння базовими навичками медіатора/ медіаторки;
- ведення документації служби;
- проведення супервізій та регулярного зворотного зв’язку з командою медіаторів/ медіаторок;
- моніторинг діяльності центру;
- популяризація служби порозуміння;
- інформування закладу освіти про діяльність центру;
- моніторинг конфліктності у закладі освіти;
- визначає медіабельність конфлікту;
- визначає застосування відповідних відновних практик для вирішення конфлікту тощо.
- В центрі можуть бути створені підрозділи/сектори:
- інформаційного забезпечення;
- просвітницької роботи;
- відповідальні за ведення документації тощо.
- Питання не регламентовані даним Положенням, можуть визначатися локальними докумен- тами закладу освіти, центру порозуміння.
ІV. Орієнтовний порядок роботи центру порозуміння
- Інформація про конфлікти може надходити до служби від адміністрації, педагогічних пра- цівників/працівниць, здобувачів освіти та їх батьків, інших осіб, передбачених спеціальними зако- нами та залучених до освітнього процесу у порядку, що встановлюється закладом освіти тощо.
- Центр приймає рішення про можливість чи неможливість проведення відновних практик в кожному конкретному випадку самостійно.
- Медіація проводиться за умови згоди конфліктуючих сторін взяти в ній добровільну участь. Медіація не може проводитися за фактом правопорушень, випадків з крайніми проявами жорсто- кості.
- Центр самостійно визначає строки та етапи проведення медіації в кожному конкретному випадку.
- При виникненні труднощів у виконанні зобов’язань, що взяли на себе сторони, центр до- помагає сторонам визначити їх причини, знайти шляхи їх подолання.
- За необхідності центр інформує учасників/учасниць відновних програм про можливості інших фахівців (психолог/психологиня, соціальний педагог/педагогиня тощо).
- Діяльність центру фіксується у відповідних журналах, звітах тощо, які є її внутрішньою до- кументацією.
V. Організаційна підтримка діяльності центру порозуміння
1. Не рідше, ніж один раз у семестр, проводяться спільні наради адміністрації закладу освіти та служби порозуміння, на яких розглядаються питання щодо необхідних умов для підвищення ефективності роботи центру, її взаємодії з педагогічними працівниками та іншими учасниками освітнього процесу.
- Педагогічні працівники, батьки здобувачів освіти, інші особи, передбачені спеціальними законами та залучені до освітнього процесу у порядку, що встановлюється закладом освіти під- тримує ініціативу дітей у впровадженні відновних практик, сприяє формуванню навичок партнер- ського спілкування та конструктивного діалогу, є прикладом толерантних стосунків.
- Органи учнівського самоврядування у взаємодії з центром розробляють програму впрова- дження відновного підходу через систему позакласних заходів.
VІ. Орієнтовні права та обов’язки медіаторів та медіаторок центру порозуміння
- Медіатори та медіаторки центру мають рівні права та обов’язки.
- Кожен медіатор та кожна медіаторка центру має право:
- брати участь у загальних зустрічах;
- вносити пропозиції з питань, що пов’язані з діяльністю центру;
- отримувати інформацію про заплановані заходи;
- брати участь у реалізації програм і в заходах, що проводяться центром;
- відмовитися від проведення медіації:
- у випадку неможливості зберегти неупередженість, а також у разі конфлікту інте- ресів;
- у разі прояву агресії з боку учасника/учасниці медіації по відношенню до медіатора/ медіаторки чи іншого учасника/учасниці медіації у вигляді фізичного, психологічного насильства, погроз, шантажу тощо;
- у ситуації правопорушень, проявів насильства та жорстокості, ґендерно зумовленого насильства;
- прояву стороною медіації намірів, відмінних від примирення чи врегулювання конфлік- ту, іншої недобросовісної поведінки
- явної незаконності дій та домовленостей сторін медіації;
- за наявності інших поважних причин.
- Медіатори та медіаторки центру зобов’язані:
- активно брати участь у діяльності центру;
- не розголошувати відомості про центр та її членів/членкинь, що можуть принижувати їх честь та гідність;
- дотримуватися правил проведення та принципів діяльності центру порозуміння;
План заходів
шкільної центру порозуміння
«Коло друзів»
Летківського ліцею
на 2022–2023н.р.
№ п/п | Зміст роботи | Терміни проведення | З ким проводиться | Відповідальні |
ВЕРЕСЕНЬ | ||||
1 | Зустріч медіаторів(-ок) школи (плану- вання роботи ШСП на 2022–2023 н.р.) | 06.09 | Медіатори(-ки), координатор(-ка) | Президент(-ка) ШЦП |
2 | Коло на тему «Лідер школи. Якими якостями повинен володіти лідер учнівського самоврядування?» | 28.09 | Лідери(-ки) УС | Медіатори(-ки) |
3 | Проведення медіацій і Кіл | За запитом | Учні(-ці), | Чергові медіатори (- ки), практичний психолог |
ЖОВТЕНЬ | ||||
4 | Проведення презентаційної кампанії, опитування серед учнів(-ць), відбір учасників(-ць) тренінгу «Базові нави- чки медіатора(-ки) ШЦП» Проведення тематичних бесід з метою профілактики булінгу в закладі освіти ( до Всеукраїнського тижня протидії булінгу) | 01–19.10 06.10-08.10 | Учні(-ці) 8–10 кл. | Координатор(-ка), медіатори(-ки) |
5 | Тематичні Кола: - «Що зробив(-ла) би/б я, щоб у моєму класі не виникало конфліктів?»; | 04,11,18.10 | Учні(-ці) 5-х кл. | Медіатори(-ки) |
6 | - «Давайте познайомимось…»; | 05.12,19.10 | Учні(-ці) 1-х кл. | Медіатори(-ки) |
7 | - «Новий клас, нові стосунки. Дружба між однокласниками(-цями)» | 13.10,20.10 | Учні(-ці) 10-х кл. | Медіатори(-ки) |
8 | Проведення інформаційних заходів з презентації Національної гарячої лінії для дітей в про дітей «166 111» | Щопонеділ- ка протягом місяця | Учні(-ці) 5-11 кл. | Координатор(-ка) |
9 | Проведення медіацій і Кіл | За запитом | Учні(-ці), батьки, вчителі | Чергові медіатори(-ки) |
ЛИСТОПАд | ||||
11 | Зустріч медіаторів(-ок) з директором(- кою) школи. Коло порозуміння: «Про- блеми, з якими стикаються медіато- ри(-ки)» | 01.11 | Учні(-ці)-медіато- ри(-ки), координа- тор(-ка), директор(- ка) школи | Координатор(-ка) |
12 | Конкурс колажів «Презентуємо наш дружній клас» | 05–26.11 | Учні(-ці) 5–8 кл. | Медіатори(-ки) |
13 | Тематичні Кола до Всесвітнього дня толерантності: - «Як уникнути конфліктів у спілкуванні з однолітками?»; | 12–16. 11 | Учні(-ці) 7-8 кл. | Медіатори(-ки) |
14 | - «Всі ми різні, всі ми рівні» | 15–17.11 | Учні(-ці) 6-7 кл. | Медіатори(-ки) |
15 | Проведення медіацій і Кіл | За запитом | Учні(-ці), батьки, вчителі | Чергові медіатори(-ки) |
№ п/п | Зміст роботи | Терміни проведення | З ким проводиться | Відповідальні |
16 | Проведення інформаційних заходів з презентації Національної гарячої лінії для дітей в про дітей «166 111» | Щопонеділ- ка протягом місяця | Учні(-ці) 5-11 кл. | Координатор(-ка) |
ГРУДЕНЬ | ||||
17 | Тематичні Кола: - «ВІЛ – це не вирок» (до Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом) | 01.12 | Учні(-ці) 9 кл. | Медіатори(-ки) |
18 | - «Людина починається з добра» (до Міжнародного дня людей з інвалідніс- тю); | 03.12 | Учні(-ці) 4 кл. | Медіатори(-ки) |
19 | - «Що для мене означає служити в ар- мії?» (до Дня Збройних Сил України) | 06.12 | Хлопці/дівчата 11 кл. | Координатор(-ка) |
20 | Проведення медіацій і Кіл | За запитом | Учні(-ці), батьки, вчителі | Чергові медіатори(- ки) |
21 | Проведення інформаційних заходів з презентації Національної гарячої лінії для дітей в про дітей «166 111» | Щопонеділ- ка протягом місяця | Учні(-ці) 5-11 кл. | Координатор(-ка) |
СІЧЕНЬ | ||||
22 | Проведення Кіл цінностей для батьків | 24,25,26.01 | Для учнів(- ць) 1-4класів | Координатор(-ка), учні(-ці)-медіатори(- ки) |
25 | Проведення медіацій і Кіл | За запитом | Учні(-ці), батьки, вчителі | Чергові медіатори(- ки) |
26 | Проведення інформаційних заходів з презентації Національної гарячої лінії для дітей в про дітей «166 111» | Щопонеділ- ка протягом місяця | Учні(-ці) 7- кл. | Координатор(-ка) |
ЛЮТИЙ | ||||
27 | Підготовка і проведення театралізо- ваної презентації шкільної служби порозуміння | 01–23.02 | Учні 2–8 кл. | Координатор(-ка), учні(-ці)-медіатори(- ки) |
28 | Проведення медіацій і Кіл | За запитом | Учні(-ці), батьки, вчителі | Чергові медіатори(- ки) |
29 | Проведення інформаційних заходів з презентації Національної гарячої лінії для дітей в про дітей «166 111» | Щопонеділ- ка протягом місяця | Учні(-ці) 5-11 кл. | Координатор(-ка) |
БЕРЕЗЕНЬ | ||||
30 | Проведення відбору учнів(-ць) для тре- нінгу «Навички миробудування і без- конфліктного спілкування учнів(-ць)» | 01–23.03 | Учні(-ці) 6–8 кл. | Тренери(-ки) ШЦП |
№ п/п | Зміст роботи | Терміни проведення | З ким проводиться | Відповідальні |
31 | Проведення тренінгу «Навички миро- будування і безконфліктного спілкування учнів(-ць)» | 23–25.03 | Група учнів(-ць) 6–8 кл. | Тренери(-ки) ШЦП |
32 | Тематичні Кола: - «Чи варто шукати щастя за кордоном?»; | 14.03 | Учні(-ці) 10 кл. | Координатор(-ка) |
33 | - «Від кого залежить твій вибір май- бутньої професії?» | 21.03 | Учні(-ці) 11кл. | Медіаторка(-ка) |
34 | Проведення медіацій і Кіл | За запитом | Учні(-ці), батьки, вчителі | Чергові медіатори(-ки) |
35 | Проведення інформаційних заходів з презентації Національної гарячої лінії для дітей в про дітей «166 111» | Щопонеділ- ка протягом місяця | Учні(-ці) 5-11 кл. | Координатор(-ка) |
КВІТЕНЬ | ||||
37 | Проведення місячника порозуміння в школі: - Презентація ШЦП «Коло друзів» (фото-газета «Наша служба порозу- міння»; | 04–29.04 | Учні(-ці) 1–11 кл., вчителі | Тренери(-ки) ШСП |
38 | - «Дружня пошта»; | |||
39 | - Коло для вчителів(-ок) «Що для Вас означає професія вчитель(-ка)?»; | |||
40 | - День обнімашок; | |||
41 | - Флеш-моб «Дякую»; | |||
42 | - Дискотека «Ні!» суперечкам в нашій школі» | |||
43 | Проведення медіацій і Кіл | За запитом | Учні(-ці), батьки, вчителі | Чергові медіатори(-ки) |
44 | Проведення інформаційних заходів з презентації Національної гарячої лінії для дітей в про дітей «166 111» | Щопонеділ- ка протягом місяця | Учні(-ці) 5-11кл. | Координатор(-ка) |
ТРАВЕНЬ | ||||
45 | Тематичне Коло «Мій перший рік у школі» | 03,16,23.05 | Учні(-ці) 1-х кл. | Медіатори(-ки) |
46 | Кола цінностей: - «Важлива людина у моєму житті – мій/моя перша вчитель(-ка)»; | 06,13,20.05 | Учні(-ці) 4-х кл., кл. кер. | Координатор(-ка),- медіатори(-ки) |
47 | - «Важлива команда у моєму житті – мої однокласники(-ці)». | 04,11.05, 05,12.05 | Учні(-ці) 9-х кл., учні(-ці) 11-х кл., кл. кер. | Чергові медіатори(-ки) |
48 | Проведення медіацій і Кіл | За запитом | Учні(-ці), батьки, вчителі | |
49 | Проведення інформаційних заходів з презентації Національної гарячої лінії для дітей в про дітей «166 111» | Щопонеділ- ка протягом місяця | Учні(-ці) 9–11кл. | Координатор(-ка) |
Коментарi